10 kg navíc, aniž byste tušili proč?

OVLIVŇUJÍ STŘEVNÍ BAKTÉRIE NAŠI BUDOUCÍ VÁHU? 

Mnoho lidí zvládlo někdy zhubnout, dokonce i ti silně obézní. Jenže proč mnozí z nich po čase na váze znovu přibírají? Přečtěte si, jakou roli v tom hraje nevhodné složení střevní mikroflóry.

Drtivá většina těch, co s nadváhou bojují dlouhodobě, mají jiné složení střevních baktérií než lidé štíhlí. V jejich mikroflóře převládají baktérie, které dokáži vytěžit ze stejného množství přijaté potravy více kalorií, než střevní flóra štíhlých lidí.

Tyto kalorie navíc jsou pro tyto jedince skrytým příjmem, aniž by tušili, odkud přicházejí.

Při hubnutí většinu z nás zajímá, kolika kilogramů se zbavíme a hlavně – jak rychle. Jenže při hubnutí není důležitá rychlost, nýbrž schopnost obnovení rovnováhy ve střevní mikroflóře. Bez ní nebudou výsledky jakéhokoli snažení nikdy trvalé.

Pokud totiž nezměníme nezdravou střevní flóru ve zdravou, váhu si udržíme pouze v případě, že budeme schopni přísné disciplíny s nízkým příjmem kalorií, protože “obezitogenní” mikroflóra dokáže být nesmírně efektivní.

KALORICKÉ TABULKY ZTRÁCÍ SVOU HODNOTU

Prof. Dr. Michaela Axt-Gardemann, sportovní lékařka, dermatoložka a profesorka na Vysoké škole v Coburgu, kde přednáší obor podpora zdraví a prevence nemocí, se problematice vztahu mezi střevní mikroflórou a vznikem nadváhy nebo nemocí zabývá dlouhodobě.

V jedné ze svých knih “Schlank mit Darm – mit der Richtigen Darmflora zum Wunschgewicht” (Štíhlý se střevem aneb se správnou střevní flórou k požadované hmotnosti) píše:

  • “Kalorické tabulky ve chvíli, kdy ve střevní mikroflóře jsou přemnožené “baktérie podporující vznik nadváhy”, přestávají platit.
  • „Tyto baktérie dokáži určité balastní látky, které za normálních okolností slouží coby prevence nadváhy, natolik zužitkovat a přeměnit na dodatečné kalorie, že ve skutečnosti k vlastní obezitě pomáhají.”

Jeden banán nám podle běžných kalorických tabulek poskytuje přibližně 100 kalorií, jeden hamburger někde kolem 300 kcal a např. v jedné porci těstovin s rajčatovou omáčkou a parmazánem to dělá asi 400 kcal.

Ale to, co tělo ve skutečnosti doopravdy využije, se může člověk od člověka úplně lišit!

“Obezitogenní” baktérie, které před staletími v obdobích hladomoru dokázaly získat doslova poslední kalorii z každého “stébla trávy”, byly pro člověka nutností. Jenže ve světě přeplněných supermarketů, rychlých občerstvení a sladkých vod na každém rohu, jsou tyto “pravěké” baktérie se schopnostmi vykouzlit výživné jídlo dokonce i z kousku stromové kůry nebo svazečku bylin vcelku nevýhodou.

V dobách, kdy lidé byli odkázáni na to, co uloví nebo nasbírají, představovala pro ně účinná bakteriální přeměna živin otázku života a smrti. Zajišťovala jim schopnost přežití. Jenže dnes nám tyto “super-bakterie” dopřávají až příliš mnoho “dobrého” a je dost možné, že byste se jich rádi zbavili.

Ony mají ale i pozitivní vlastnosti.

MY ŽIVÍME JE, ONY ŽIVÍ NÁS

Tím, čím se živíme my, tím živíme i naši střevní mikroflóru. Takže jsme to my, kdo rozhoduje o tom, zda v ní budou převládat škodlivé baktérie (včetně těch “skrytých” dodavatelů kalorií), nebo naopak užitečné, které jsou pro nás důležitými výrobci mnoha nezbytných biologických látek.

Jednou z nich je např. kyselina máselná (butyrát), která patří mezi nejdůležitější zdroj výživy buněk tlustého střeva. Bez ní nemůže být žádné střevo zdravé, neboť zdravá střevní výstelka je základem prevence před vznikem zánětlivého onemocnění střev.

Všichni ve svých střevech máme bilióny jak užitečných, tak i škodlivých mikroorganismů. “Obezitogenní” baktérie jsou běžnou součásti všech lidí, tedy i těch štíhlých. Rozdíl je jen v jejich množství. Zatímco u lidí bojujících s nadváhou jsou značně přemnoženy, u štíhlých lidí jsou v menšině.

Podstata rozdílu toho proč někteří lidé zůstávají štíhlí, i když jedí stejně jako vy, tkví v rovnováze mikrobiomu. Není proto důležité soustředit se na rychlost hubnutí, nýbrž na obnovu zdravé rovnováhy ve střevní mikroflóře!

Užitečné baktérie dokáži velmi bravurně mnohé škodlivé mikroorganismy eliminovat a držet je tzv. “v šachu” před přemnožením. Tímto způsobem nás chrání nejen před řadou potenciálních zdravotních problémů (od potravinových alergií až po pravděpodobně autismus), ale i nechtěnou nadváhou, která není podmíněná přejídáním.

ROVNOVÁHA VE STŘEVNÍ MIKROFLÓŘE UDRŽUJE NAŠI VÁHU POD KONTROLOU.

To, jak efektivní “obezitogenní” baktérie mohou být, si ukážeme v následujícím textu.

Víme, že obsah stolice je tvořen až z 80% odumřelými mikroorganismy. Vědci zkoumali, jaký podíl má složení střevní mikroflóry na vznik nadváhy a zjistili, že pokud došlo ve stolici ke snížení množství “žádoucích” bakterií o pouhých 20 % a současně k nárůstu “obezitogenních” o 20%, vyloučená stolice obsahovala o 150 až 200 kalorií denně méně.

Jak je to možné?

Kam zmizely chybějící kalorie?

Vidíte to u zrcadla – do stehen a do břicha. “Obezitogenní” baktérie dokáži natolik účinně zužitkovat potravu, že našemu tělu dodávají tajně o 150 až 200 kalorií navíc a to denně! (Upozorňuji, že při stejném stravování).

Už jste někdy slyšeli hlášku: “Já tloustnu snad i jen “ze vzduchu”? Nebo, jak je možné, že i když jíte stejně jako vaše kamarádka, vy tloustnete a ona ne? Teď už možná tušíte proč.

Rozdíl mezi vámi a vaší kamarádkou není v množství jídla, ale v kvalitě střevního prostředí.

I když oněch denních 150 – 200 kalorií navíc nevypadá na první pohled nijak dramaticky, nenechte se ukolébat. Pokud tyto kalorie o to zvýšeným fyzickým výdejem nespotřebujete, představují pro vás roční nárůst hmotnosti až o 10 kg!

A to už dramatické přece jenom je.

Zbavit se 10 kg tuků je náročné. Znamená to spotřebovat fyzickou aktivitou o 73 000 (!) kcal více, než musí člověk se zdravou tělesnou váhou (1 kg tuku = 7 000 kcal). A buďme k sobě upřímní. Kdo zvládne sportovat více, když je oproti normě těžší a vše ho tím pádem více unavuje?

Takových mnoho není.

Takže co s tím?

Především změnit výživu tak, aby se snížilo množství “obezitogenních” baktérií a naopak zvýšilo množství užitečných baktérii. Potom nebudete muset řešit skrytý příjem kalorií, o kterých jste neměli ani ponětí.

A jak toho dosáhnout? To se můžete dovědět v on-line kurzu:

JAK NA ŠTÍHLEJŠÍ POSTAVU A KVALITNĚJŠÍ ZDRAVÍ

aneb chytrá cesta z nadváhy a zdravotních potíží

Komentáře